Botanická zahrada otevře novou moderní budovu s přednáškovým sálem a zimní zahradou

Foto: Ota Blahoušek
Wednesday 10 April 2024, 12:00 – Text: Šárka Chovancová

Přednáškový sál, zimní zahradu a kvalitní sociální i technické zázemí nabídne akademické obci a veřejnosti nová víceúčelová budova v Botanické zahradě Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, která bude slavnostně otevřena ve středu 24. dubna 2024. Příprava projektu moderního objektu s nízkou energetickou spotřebou byla zahájena před třemi roky. Samotná stavba si vyžádala investici 31 milionů korun.

Botanická zahrada se rozprostírá nedaleko Smetanových sadů a je nejstarším areálem, který přírodovědecká fakulta spravuje. Původní budova byla v areálu zahrady postavena před více než sto lety, takže její technický stav neodpovídal aktuálním potřebám. Vedení přírodovědecké fakulty proto zvažovalo, zda starou budovu nákladně rekonstruovat, nebo se vydat cestou stavby nového objektu.

„Jako nejekonomičtější varianta řešení se nakonec ukázala být stavba nové budovy v přední části zahrady. Nový objekt poskytne nejen prostory pro administrativní zázemí, ale také sál, ve kterém může být realizována výuka i akce pro veřejnost. To by mělo nejen rozšířit možnosti praktické výuky s využitím cenných botanických sbírek, o které pečujeme, ale také poskytnout platformu pro popularizační akce v zajímavém prostředí,“ uvedl děkan přírodovědecké fakulty Martin Kubala.

Přednáškový sál Josefa Otruby

Jádrem nové budovy je přednáškový sál, který nese jméno Josefa Otruby, což byl významný moravský botanik první poloviny 20. století. „Po Josefu Otrubovi jsme se rozhodli sál pojmenovat z několika důvodů. Jednak spravoval zahradu třicet let a díky jeho péči sbírky rostlin přečkaly těžké období druhé světové války. Navíc byl skvělým terénním botanikem, který nejen na střední Moravě objevil řadu nových nebo vzácných druhů rostlin. Zasloužil se také o vyhlášení několika maloplošných chráněných území na Hané,“ popsal vedoucí botanické zahrady Václav Dvořák.

Moderní sál má kapacitu 49 míst, je vybaven audiovizuální technikou umožňující pořádání konferencí, přednášek či promítání. Využíván bude nejen k výuce studentů, ale poslouží také k pořádání akcí pro veřejnost, jako jsou například besedy či výstavy. „Rádi bychom v sálu v půlročních cyklech pořádali výstavy s přírodovědnou tematikou, ať už odborně, nebo umělecky laděné. Věříme, že kulturní Olomouc tento nezvyklý formát brzy přijme za svůj,“ podotkl Václav Dvořák.

Nízkoenergetická budova se zimní zahradou a střešní vyhlídkou

Součástí nové budovy je zimní zahrada s tropickými a subtropickými rostlinami z kolekce katedry botaniky přírodovědecké fakulty, mezi nimiž nebude chybět například mangovník indický, hřebíčkovec šabrejový nebo šťovík kanárský. Areál zahrady díky novostavbě získal také kvalitní sociální a technické zázemí a příležitostně i netradiční střešní vyhlídku, která bude přístupná během exkurzí.

Nová budova byla projektována v pasivním standardu, aby její provoz nebyl náročný na spotřebu energií a vody. „Přizpůsobili jsme tomu použité technologie, jako jsou fotovoltaické střešní panely, tepelné čerpadlo či rekuperace. Pamatovali jsme také na zelenou střechu, retenční nádrž na dešťovou vodu a trelážový systém na fasádách, který slouží k pěstování popínavých rostlin,“ dodal Václav Dvořák.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)